Fatwa: # 47367
Category: Hadith
Country: United Kingdom
Date: 22nd February 2021

Title

Fasting on Birthdays- Hadith Authentication

Question

Does it come anywhere in a Hadith that Nabi  fasted on his birthday? Will this be Sunnah then if I Fast on my birthday?

Answer

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.  

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

Respected Sister in Islam,

The avenue for man to enter this world is only one, and that is via the medium of birth. Due to birth being the inception of every other bounty a person enjoys, one’s date of birth is also a momentous occasion. We should be grateful to Allah ﷻ on the anniversary of this occasion. Shukr on such an occasion would be to  reflect over the bounties of Allah ﷻ for creating one and bringing one into existence. The existence of a person is a great bounty of Allah ﷻ. Allah ﷻ mentions in the Quraan, explaining this bounty to man:

 

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ [الإنسان: 1، 2]

Translation: Has a time not passed upon (every) man wherein he was something not even worthy of mention. (Subsequently) We created man from seminal gamete which we caused to fuse… [Al-Insaan:1,2] 

 

As Muslims we express our gratitude by doing those actions which please Allah ﷻ. Nabi ﷺ would keep fasts on Mondays, inter-alia, out of Shukr for being born on a Monday. Therefore, if one fasts on his/her birthday as a means of expressing Shukr, or does other acts of virtue, for example give Sadaqah, perform extra Nafl Salaah etc, that is permissible, and in fact commendable.

See the following narrations, which have been authentically established by various sound chains of narrations:

أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صَوْمِ الِاثْنَيْنِ؟ فَقَالَ: فِيهِ وُلِدْتُ وَفِيهِ أُنْزِلَ عَلَيّ َ]مسلم] [1]

عن أبي قتادة الحارث بن ربعي يا رسولَ اللهِ: أرأيتَ صَومَ يومِ الاثنينِ ويومِ الخَميسِ؟ قال: فيه وُلِدْتُ، وفيه أُنزِلَ عليَّ القُرآنُ[ أبو داود] [2]

.... صَوْمُ الِاثْنَيْنِ  وَالْخَمِيسِ؟ قَالَ: ذَاكَ يَوْمٌ وُلِدْتُ فِيهِ، وَأُنْزِلَ عَلَيَّ فِيهِ [احمد] [3]

وَسُئِلَ عَنْ صَوْمِ الِاثْنَيْنِ وَالْخَمِيسِ قَالَ: ذَاكَ يَوْمٌ يَعْنِي الِاثْنَيْنِ، وُلِدْتُ فِيهِ وَبُعِثْتُ فِيهِ  [صحيح ابن خزيمة] [4]

 

Translation: Nabi  was asked regarding (his ) fasting on Mondays. He  replied “Monday was the day I was born, and the day revelation began upon me”.

[Muslim, Abu Dawood, Ahmed, Bayhaqi, Ibn Khuzaima] 

 

 

This Hadith however, does not mean that we should ‘celebrate’ birthdays, as is customary today. Hafiz Ibn Rajab Hambali (رحمه الله) mentions under the commentary of this Hadith:

 

ولكن الأيام التي يحدث فيها حوادث من نعم الله على عباده لو صامها بعض الناس شكرا من غير اتخاذها عيدا كان حسنا استدلالا بصيام النبي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ…. ، وبقول النبي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لما سئل عن صيام يوم الاثنين، قال: " ذلك يوم ولدت فيه وأنزل علي فيه

TranslationIf some people fast on specific days in commemoration of any bounty from Allah out of gratitude to Allah , without making it a day of celebration, then this is alright. Just as when Nabi  was asked regarding his fasting on Mondays, He  replied, “Monday is the day on which I was born” [5]

 

 

And Allah Ta’ala Knows best

 

Ebrahim Ibn Ahmed Dadan

Student Darul Iftaa
Pietermaritzburg, South Africa

 

Checked and Approved by, 
Mufti Ebrahim Desai.

 



[1]

صحيح مسلم (2/ 820) 

198 - (1162) وحَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ، حَدَّثَنَا مَهْدِيُّ بْنُ مَيْمُونٍ، عَنْ غَيْلَانَ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَعْبَدٍ الزِّمَّانِيِّ، عَنْ أَبِي قَتَادَةَ الْأَنْصَارِيِّ، رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صَوْمِ الِاثْنَيْنِ؟ فَقَالَ: «فِيهِ وُلِدْتُ وَفِيهِ أُنْزِلَ عَلَيَّ»

 

[2]

سنن ابي داؤد

[عن أبي قتادة الحارث بن ربعي:] يا رسولَ اللهِ: أرأيتَ صَومَ يومِ الاثنينِ ويومِ الخَميسِ؟ قال: فيه وُلِدْتُ، وفيه أُنزِلَ عليَّ القُرآنُ أبو داود (ت ٢٧٥)، سنن أبي داود ٢٤٢٦  •  سكت عنه [وقد قال في رسالته لأهل مكة كل ما سكت عنه فهو صالح]  •  أخرجه أبو داود (٢٤٢٦) واللفظ له، والبيهقي (٨٦٩٥)

 

[3]

مسند أحمد مخرجا (37/ 224)

22537 - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، حَدَّثَنَا غَيْلَانُ بْنُ جَرِيرٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَعْبَدٍ الزِّمَّانِيِّ، عَنْ أَبِي قَتَادَةَ قَالَ: شُعْبَةُ قُلْتُ: لِغَيْلَانَ الْأَنْصَارِيِّ فَقَالَ: بِرَأْسِهِ، أَيْ نَعَمْ، أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ صَوْمِهِ؟ فَغَضِبَ. فَقَالَ عُمَرُ: رَضِيتُ، أَوْ قَالَ: رَضِينَا، بِاللَّهِ رَبًّا وَبِالْإِسْلَامِ دِينًا. قَالَ: وَلَا أَعْلَمُهُ إِلَّا قَدْ قَالَ: وَبِمُحَمَّدٍ رَسُولًا، وَبَيْعَتِنَا بَيْعَةً. قَالَ: فَقَامَ عُمَرُ أَوْ رَجُلٌ آخَرُ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، رَجُلٌ صَامَ الْأَبَدَ قَالَ: «لَا صَامَ وَلَا أَفْطَرَ أَوْ مَا صَامَ وَمَا أَفْطَرَ» . قَالَ: صَوْمُ يَوْمَيْنِ وَإِفْطَارُ يَوْمٍ. قَالَ: «وَمَنْ يُطِيقُ ذَاكَ؟» قَالَ: إِفْطَارُ يَوْمَيْنِ وَصَوْمُ يَوْمٍ. قَالَ: «لَيْتَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ قَوَّانَا لِذَلِكَ» . قَالَ: صَوْمُ يَوْمٍ وَإِفْطَارُ يَوْمٍ. قَالَ: «ذَاكَ صَوْمُ أَخِي دَاوُدَ» . قَالَ: صَوْمُ الِاثْنَيْنِ  وَالْخَمِيسِ؟ قَالَ: «ذَاكَ يَوْمٌ وُلِدْتُ فِيهِ، وَأُنْزِلَ عَلَيَّ فِيهِ» . قَالَ: «صَوْمُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ، وَرَمَضَانَ إِلَى رَمَضَانَ صَوْمُ الدَّهْرِ وَإِفْطَارُهُ» . قَالَ: صَوْمُ يَوْمِ عَرَفَةَ؟ قَالَ: «يُكَفِّرُ السَّنَةَ [ص:225] الْمَاضِيَةَ وَالْبَاقِيَةَ» . قَالَ: صَوْمُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ؟ قَالَ: «يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ»

 

[4]

صحيح ابن خزيمة (3/ 299) 

2118 - وَحَدِيثُ شُعْبَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صَوْمِهِ، فَغَضِبَ، وَسُئِلَ عَنْ صَوْمِ الِاثْنَيْنِ وَالْخَمِيسِ قَالَ: «ذَاكَ يَوْمٌ يَعْنِي الِاثْنَيْنِ، وُلِدْتُ فِيهِ وَبُعِثْتُ فِيهِ» ، أَوْ قَالَ: «أُنْزِلَ عَلَيَّ فِيهِ» وَفِي حَدِيثِ شُعْبَةَ: سَمِعَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَعْبَدٍ الزِّمَّانِيَّ "

 

[5]

فتح الباري لابن رجب (1/ 174) 

ولكن الأيام التي يحدث فيها حوادث من نعم الله على عباده لو صامها بعض الناس شكرا من غير اتخاذها عيدا كان حسنا استدلالا بصيام النبي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عاشوراء لما أخبره اليهود بصيام موسى له شكرا، وبقول النبي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لما سئل عن صيام يوم الاثنين، قال: " ذلك يوم ولدت فيه وأنزل علي فيه " (1) .

--------------------

(1) مسلم (1162 / 198) ، وأشار البخاري في " التاريخ " (5 / 198) إلى انقطاعه

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]