Fatwa: # 46555
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 18th November 2020

Title

Is it permissible to pay Chess?

Question

Is it permissible to pay chess and are there ahadith or sayings of Sahabah to prove this?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to the Hanafi Madhab, it is not permissible to play chess.[1]

 

Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasallam) said:

لا يلعب بالشطرنج إلا خاطئ

Translation: Only sinners play chess. (Mishkaat 4511)

 

Also see the following statements of the Sahabah (Radhiyallahu Anhum) on the prohibition of chess:

عن علي أنه كان يقول: " الشطرنج هو ميسر الأعاجم (شعب الإيمان: 6097)

Translation: Ali (Radhiyallahu Anhu) said: “Chess is the gambling of non-Arabs.”

(Shu’ab Al-Iman” 6097)

أن أبا موسى الأشعري قال: لا يلعب بالشطرنج إلا خاطئ (شعب الإيمان: 6097)

Translation: Abu Musa Al-Ash’ari (Radhiyallahu anhu) said: “Only a sinner plays chess.” (Shu’ab Al-Iman: 6097)

عن ابن عمر أنه سئل عن الشطرنج فقال: هي شر من النرد (شعب الإيمان: 6097)

Translation: Ibn Umar (Radhiyallahu Anhu) was asked regarding chess. He replied: It is worse than backgammon. (Shu’ab Al-Iman: 6097)

أن أبا سعيد الخدري كان يكره أن يلعب بالشطرنج (شعب الإيمان: 6097)

Translation: Abu Saeed Al-Khudri (Radhiyallahu Anhu) disliked the playing of chess. (Shu’ab Al-Iman: 6097)

And Allah Ta’āla Knows Best

Ahmad Patel

Student Darul Iftaa

South  Africa


Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1]


الهداية، ج3  ص123

وَيكرهُ اللّعب بالنرد وَالشطْرَنْج وَالْأَرْبَعَة عشر وكل لَهو لقَوْله عَلَيْهِ السَّلَام مَا أَنا من دَد وَلَا الدَّد مني…وَهَذَا إِذا لم يكن فِيهِ قمارفَأَما إِذا كَانَ فِيهِ

قمار فَهُوَ حرَام مَحْض لثُبُوت حرمته بِنَص

 

 رد المحتار ج6 ص394

( قَوْلُهُ أَمَّا الشِّطْرَنْجُ فَلِشُبْهَةِ الِاخْتِلَافِ ) أَيْ اخْتِلَافِ مَالِكٍ وَالشَّافِعِيِّ فِي قَوْلِهِمَا بِإِبَاحَتِهِ ، وَهُوَ رِوَايَةٌ عَنْ أَبِييُوسُفَ ، وَاخْتَارَهَا ابْنُ الشِّحْنَةِ .

أَقُولُ : هَذِهِ الرِّوَايَةُ ذَكَرَهَا فِي الْمُجْتَبَى وَلَمْ تَشْتَهِرْ فِي الْكُتُبِ الْمَشْهُورَةِ ، بَلْ الْمَشْهُورُ الرَّدُّ عَلَى الْإِبَاحَةِ ، وَابْنُ الشِّحْنَةِ لَمْ يَكُنْ مِنْ أَهْلِ الِاخْتِيَارِ سَائِحَانِيٌّ ، وَانْظُرْ مَا فِي شَرْحِ الْمَنْظُومَةِ الْمُحِبِّيَّةِ لِلْأُسْتَاذِ عَبْدِ الْغَنِيِّ ا هـ

 

تحفة الفقهاء، ج3 ص344

وَيُكْرَهُ اللَّعِبُ بِالشِّطْرَنْجِ وَالنَّرْدِ وَثَلَاثَةَ عَشَرَ وَأَرْبَعَةَ عَشَرَ وَكُلُّ لَهْوٍ ما سِوَى الشِّطْرَنْجِ حَرَامٌ بِالْإِجْمَاعِ وَأَمَّا الشِّطْرَنْجُ فَاللَّعِبُ بِهِ حَرَامٌ عِنْدَنَا وَاَلَّذِي يَلْعَبُ بِالشِّطْرَنْجِ هل تَسْقُطُ عَدَالَتُهُ وَهَلْ تُقْبَلُ شَهَادَتُهُ فَإِنْ قَامَرَ بِهِ سَقَطَتْ عَدَالَتُهُ ولم تُقْبَلُ شَهَادَتُهُ وَإِنْ لم يُقَامِرْ لم تَسْقُطْ عَدَالَتُهُ وَتُقْبَلُ شَهَادَتُهُ ولم يَرَ أبو حَنِيفَةَ رَحِمَهُ تَعَالَى بِالسَّلَامِ عليهم بَأْسًا وَكَرِهَ ذلك أبو يُوسُفَ وَمُحَمَّدٌ رَحِمِهِمَا اللَّهُ تَعَالَى تَحْقِيرًا لهم كَذَا في الْجَامِعِ الصَّغِيرِ 

 

 

الفتاوى الهندية، ج5 ص352

( وَ ) كُرِهَ تَحْرِيمًا ( اللَّعِبُ بِالنَّرْدِ وَ ) كَذَا ( الشِّطْرَنْجِ ) بِكَسْرِ أَوَّلِهِ وَيُهْمَلُ وَلَا يُفْتَحُ إلَّا نَادِرًا وَأَبَاحَهُ الشَّافِعِيُّ وَأَبُو يُوسُفَ فِي رِوَايَةٍ وَنَظَمَهَا شَارِحُ الْوَهْبَانِيَّةِ فَقَالَ : وَلَا بَأْسَ بِالشِّطْرَنْجِ

وَهِيَ رِوَايَةٌ عَنْ الْحَبْرِ قَاضِي الشَّرْقِ وَالْغَرْبِ تُؤْثَرُ وَهَذَا إذْ لَمْ يُقَامِرْ وَلَمْ يُدَاوِمْ وَلَمْ يُخِلَّ بِوَاجِبٍ وَإِلَّا فَحَرَامٌ بِالْإِجْمَاعِ

 

فتاوی محمودیہ ج 19 ص

جو کھیل کفار یا فساق کا شعار نہ ہو اور اس میں ہار جیت پر مال کی شرط نہ ہو، اور اس میں مشغول ہونے کی وجہ سے طاعات ترک نہ ہو تو درست ہے، اگر اس میں صحت درست و قوی ہو کر دشمن کے مقابلہ میں قوت میں ترقی ہو تو اس نیت سے اس میں ترغیب بھی ہے۔ جیسے گھوڑے کی سواری میں یا تیرنے میں، ورنہ جیسا کہ جتنا غلط کھیل ہو گا ویسا ہی اس پر حکم بھی ہو گا، اس ضابطہ کے تحت ہر کھیل کا حکم معلوم ہو سکتا ہے ۔

 

آپ کے مسائل اور ان کا حل ج 8   ص407

کھیل کے جواز کے لئے تین شرطیں ہے، ایک یہ کہ کھیل سے مقصود محض ورزش یا تفریح ہو، خود اس کو مستقل مقصد نہ بنا لیا جائے ۔ دوم یہ کہ کھیل بذات خود بھی جائز ہو، اس کھیل میں کوئی ناجائز بات نہ پائی جائے ۔ سوم اس سے شرعی فرائض میں کوتاہی یا غفلت پیدا نہ ہو ۔

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]