Fatwa: # 46176
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 17th September 2020

Title

Food blogs on Instagram, Youtube & Facebook

Question

Asalamalaikum,

I have a question regarding food blogs by women.

I would like to know if it is permissible for women to do voice video food
blogs on social media - Facebook, Youtube, Instagram, website without
showing their face?

Also, is income generated from source is halal?

Kindly advise.


Answer

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We admire the passion to earn halaal.

Social media is also a platform for many evils and vices. It is home to different types of people looming from diverse backgrounds etc. Although, outwardly it may seem correct to feature on such platforms considering the angle of covering the face. However, there are many other serious negative implications that trail. Furthermore, the progress of the channel demands adjustments from time to time in order to maintain the followers. For example, it will require a woman to articulate her speech in the best manner possible in order to lure and entice her followers towards the channel. If the presentation and the manner of speech is not articulated in a proper manner, then not many people will subscribe to the channel. For this reason, a woman will be forced to make adjustments in Shariah to suit her followers.[i] The speech will become sweeter and more attractive in order to gain attention from the followers. Allah Ta’ala says in the Quraan addressing the beloved wives of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam).

{يَانِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا } [الأحزاب: 32]

Translation: O wives of the Prophet (Sallallahu Alaihi Wasallam), you are not like anyone among women. If you fear Allah Ta’ala, then do not be soft in speech, lest he in whose heart is a disease should covet, but speak with appropriate speech.

When Allah Ta’ala is addressing the wives of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) in this manner, who were selected by Allah Ta’ala for our beloved Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam), the perfect example for women and the personification of piety, then how much more emphasis should be placed on the manner we conduct our speech. If this is the case when conversing with one another, then to a further extent one can imagine the magnitude of speaking on a public forum.

We advise to create a channel without any voice, merely a slide presentation with the various steps to make food, subtitles can be included instead of speaking and also add images of food in the background to make it more interesting for the followers. In fact, there are many such similar channels that are commonly known on social media that follows these stratagems. A voice video is not a requirement to display a prosperous food blog. We make dua for this channel to be of great benefit for all the women worldwide. Ameen.

And Allah Ta’ala Knows best

M. Akhtar

Student Darul Iftaa
South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[i] غمز عيون البصائر في شرح الأشباه والنظائر (3/ 383(

قوله: وصوتها عورة في قول. في شرح المنية الأشبه أن صوتها ليس بعورة وإنما يؤدي إلى الفتنة، وفي النوازل نغمة المرأة عورة وبنى عليه أن تعلمها القرآن من المرأة أحب إلي من تعلمها من الأعمى ولذا قال – عليه الصلاة والسلام -: «التسبيح للرجال والتصفيق للنساء» فلا يجوز أن يسمعها الرجل كذا في الفتح، وفيه تدافع ظاهر إلا أن يقال: معنى التعلم أن تسمع منه فقط لكن حينئذ لا يظهر البناء عليه، ومشى النسفي في الكافي على أنه عورة وكذلك صاحب المحيط. قال المحقق ابن الهمام وعلى هذا لو قيل لو جهرت في الصلاة فسدت كان متجها (انتهى) . فحينئذ كان المناسب للمؤلف أن يقول عقب قوله وصوتها عورة فلا تجهر بقراءتها وتصفق لأمرنا بها ولا تلبي جهرا ويكره أذانها وإقامتها

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 406)

قوله وصوتها) معطوف على المستثنى يعني أنه ليس بعورة ح (قوله على الراجح) عبارة البحر عن الحلية أنه الأشبه. وفي النهر وهو الذي ينبغي اعتماده. ومقابله ما في النوازل: نغمة المرأة عورة، وتعلمها القرآن من المرأة أحب. قال – عليه الصلاة والسلام – «التسبيح للرجال، والتصفيق للنساء» فلا يحسن أن يسمعها الرجل. اهـ

 

وفي الكافي: ولا تلبي جهرا لأن صوتها عورة، ومشى عليه في المحيط في باب الأذان بحر. قال في الفتح: وعلى هذا لو قيل إذا جهرت بالقراءة في الصلاة فسدت كان متجها، ولهذا منعها – عليه الصلاة والسلام – من التسبيح بالصوت لإعلام الإمام بسهوه إلى التصفيق اهـ وأقره البرهان الحلبي في شرح المنية الكبير، وكذا في الإمداد؛ ثم نقل عن خط العلامة المقدسي: ذكر الإمام أبو العباس القرطبي في كتابه في السماع: ولا يظن من لا فطنة عنده أنا إذا قلنا صوت المرأة عورة أنا نريد بذلك كلامها، لأن ذلك ليس بصحيح، فإذا نجيز الكلام مع النساء للأجانب ومحاورتهن عند الحاجة إلى ذلك، ولا نجيز لهن رفع أصواتهن ولا تمطيطها ولا تليينها وتقطيعها لما في ذلك من استمالة الرجال إليهن وتحريك الشهوات منهم، ومن هذا لم يجز أن تؤذن المرأة. اهـ. قلت: ويشير إلى هذا تعبير النوازل بالنغمة

 

فتاوى دار العلوم زكريا(ج-7 ص-228)

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]