Fatwa: # 45963
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 14th August 2020

Title

Can a zakaat food parcel or some cash be given to a mentally deranged woman who has wealth in a trust fund?

Question

 

Respected Muftisaheb.

A mentally deranged lady has jewellery in a trust fund because she cannot manage her own affairs.

She has no means for her current needs of food etc.

Can a zakaat food parcel or some cash be given to her?

 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 We do not know what you mean by mentally deranged. Is the woman insane or merely mentally unstable?

In principle, a sane and insane person share the same ruling regarding receiving Zakāt i.e. he/she will have to qualify as a recipient of Zakāt, regardless of the mental state of the person. [1] [2]

In order for the lady in reference to qualify as a recipient of Zakāt, the nett value of her wealth must be lesser than the nisāb amount. The nett value of her wealth will be her cash, value of her jewellery and of value extra items which are not of personal use excluding all her liabilities. Examples of items of personal use are a house, car, clothing, cell phones, laptops, books for students, appliances, furniture, etc.

If the lady has debts, such as rent etc. then these debts will be subtracted from the value of the jewellery and cash. If the remaining value, is less than nisāb, she will qualify as a recipient of Zakāt.[3] [4]

 If the lady’s jewellery is equal to or more than nisāb, and she is free of debts, then it will not be permissible for her to receive Zakāt.

 In this case, those in charge of her affairs may borrow money on her behalf, and thereafter settle those debts by selling her jewellery or any other assets.

 

If the old lady is considered insane, then the money should be given to those in charge of taking care of her. The money cannot be given directly to her.  They should use it on her behalf, accordingly.[5] [6][7]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Abu ‘Umar Muhammad bin Zayn Patel

Student Darul Iftaa
South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 

 

 

 

 


[1]

فتاوى قاضيخان (1/ 132)

وإذا دفع الزكاة إلى الفقير لا يتم الدفع مالم يقبضها الفقير أو من له ولاية على الفقير نحو الأب والوصي يقبضان للصبي والمجنون أو من كان في عياله من الأقارب أو الأجانب الذين يعولونه

 

[2]

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر ـ(2/ 258)

وَلَا يَصْرِفُ إلَى مَجْنُونٍ وَصَبِيٍّ غَيْرِ مُرَاهِقٍ إلَّا إذَا قَبَضَ لَهُمَا مَنْ يَجُوزُ لَهُ قَبْضُهُ كَالْأَبِ وَالْوَصِيِّ وَيَصْرِفُ إلَى مُرَاهِقٍ يَعْقِلُ الْأَخْذَ كَمَا فِي الْمُحِيطِ

[3]

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 112) 

" ولا يجوز دفع الزكاة إلى من يملك نصابا من أي مال كان " لأن الغني الشرعي مقدر به والشرط أن يكون فاضلا عن الحاجة الأصلية وإنما النماء شرط الوجوب " ويجوز دفعها إلى من يملك أقل من ذلك وإن كان صحيحا مكتسبا " لأنه فقير والفقراء هم المصارف ولأن حقيقة الحاجة لا يوقف عليها فأدير الحكم على دليلها وهو فقد النصاب "

 

 

ع الصنائع في ترتيب الشرائع ط الكتاب العربي (2/ 48)

 وَأَمَّا الغنا الذي يَحْرُمُ بِهِ أَخْذُ الصَّدَقَةِ وَقَبُولُهَا فَهُوَ الذي تَجِبُ بِهِ صَدَقَةُ الْفِطْرِ وَالْأُضْحِيَّةِ وهو أَنْ يَمْلِكَ من الْأَمْوَالِ التي لَا تَجِبُ فيها الزَّكَاةُ ما يَفْضُلُ عن حَاجَتِهِ وَتَبْلُغُ قِيمَةُ الْفَاضِلِ مِائَتَيْ دِرْهَمٍ من الثِّيَابِ وَالْفُرُشِ وَالدُّورِ والحوانيث ( ( ( والحوانيت ) ) ) وَالدَّوَابِّ وَالْخَدَمِ زِيَادَةً على ما يَحْتَاجُ إلَيْهِ كُلُّ ذلك لِلِابْتِذَالِ وَالِاسْتِعْمَالِ لَا لِلتِّجَارَةِ وَالْإِسَامَةِ فإذا فَضَلَ من ذلك ما يَبْلُغُ قِيمَتُهُ مِائَتَيْ دِرْهَمٍ وَجَبَ عليه صَدَقَةُ الْفِطْرِ وَالْأُضْحِيَّةِ وَحَرُمَ عليه أَخْذُ الصَّدَقَةِ

 ثُمَّ قَدْرُ الْحَاجَةِ ما ذَكَرَهُ الْكَرْخِيُّ في مُخْتَصَرِهِ فقال لَا بَأْسَ بِأَنْ يعطي من الزَّكَاةِ من له مَسْكَنٌ وما يَتَأَثَّثُ بِهِ في مَنْزِلِهِ وَخَادِمٌ وَفَرَسٌ وَسِلَاحٌ وَثِيَابُ الْبَدَنِ وَكُتُبُ الْعِلْمِ إنْ كان من أَهْلِهِ فَإِنْ كان له فَضْلٌ عن ذلك ما يَبْلُغُ قِيمَتُهُ مِائَتَيْ دِرْهَمٍ حَرُمَ عليه أَخْذُ الصَّدَقَةِ لِمَا رُوِيَ عن الْحَسَنِ الْبَصْرِيِّ أَنَّهُ قال كَانُوا يُعْطُونَ الزَّكَاةَ لِمَنْ يَمْلِكُ عَشْرَةَ آلَافِ دِرْهَمٍ من الْفَرَسِ وَالسِّلَاحِ والخا

 

[4]

 

 Fatawa Darul Ulum Zakariyya (199/3)(Zam Zam-2009)

 

 Fatawa Darul Ulum Zakariyya (201/3)(Zam Zam-2009)

 

 Fatawa Qaasimyyah (671/10)

 

[5]

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (1/ 222)

لَا يَصْرِفُ إلَى مَجْنُونٍ وَصَبِيٍّ غَيْرِ مُرَاهِقٍ إلَّا إذَا قَبَضَ لَهُمَا مَنْ يَجُوزُ لَهُ قَبْضُهُ كَالْأَبِ وَالْوَصِيِّ

 

[6]

حاشية ابن عابدين (2/ 344)

وفي التمليك إشارة إلى أنه لا يصرف إلى مجنون وصبي غير مراهق إلا إذا قبض لهما من يجوز له قبضه كالأب والوصي وغيرهما ويصرف إلى مراهق يعقل الأخذ كما في المحيط

 قهستاني

[7]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 243)

التَّلْوِيحِ: الْجُنُونُ اخْتِلَالُ الْقُوَّةِ الْمُمَيِّزَةِ بَيْنَ الْأُمُورِ الْحَسَنَةِ وَالْقَبِيحَةِ الْمُدْرِكَةِ لِلْعَوَاقِبِ، بِأَنْ لَا تَظْهَرَ آثَارُهُ وَتَتَعَطَّلُ أَفْعَالُهَا، إمَّا لِنُقْصَانِ جَبَلٍ عَلَيْهِ دِمَاغُهُ فِي أَصْلِ الْخِلْقَةِ، وَإِمَّا لِخُرُوجِ مِزَاجِ الدِّمَاغِ عَنْ الِاعْتِدَالِ بِسَبَبِ خَلْطٍ أَوْ آفَةٍ، وَإِمَّا لِاسْتِيلَاءِ الشَّيْطَانِ عَلَيْهِ وَإِلْقَاءِ الْخَيَالَاتِ الْفَاسِدَةِ إلَيْهِ بِحَيْثُ يَفْرَحُ وَيَفْزَعُ مِنْ غَيْرِ مَا يَصْلُحُ سَبَبًا

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]