Fatwa: # 45958
Category: Basic Tenets of Faith
Country: African Country
Date: 18th August 2020

Title

Introduction to the life of Ata' bin Abi Rabah

Question

Assalamualaikum
Respected Aalim,
Please clarify if Ataa bin Abi Rabah was a sahabi or Tabi'ee. Will also appreciate a little information with regards to his life story.
JazakAllah.
May Allah crown your efforts with acceptance.
Request Duas,
Was-salaam. 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.  

As-salāmu alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.  

 

Aṭāʾ bin Abī Rabāḥ was a Tabi’ee born in the early years of Uthman (Radhiallahu Anhu’s) caliphate (25AH or 27AH – 115AH or 114AH).  

 

He was born in Yemen and later moved to Makkah as a mawlā (client) of the Qurashī family of Abū Khuthaym al-Fihrī. He was nurtured in the presence of the esteemed Sahabah and was surrounded by knowledge. Over time he became a renowned Meccan scholar known for his knowledge of legal and ritual matters and his transmission of hadiths and was considered the leading Meccan scholar of his time. He is also one of the narrators recorded in Bukhari Sharif and was amongst the students of Ibn Abbas (68AH).  

 

Ibn Hibban (311AH) describes Ata’ bin Abi Rabah, 

وَكَانَ أسود أَعور أشل اعرج ثُمَّ عمى فِي آخر عمره وَكَانَ من سَادَات التَّابِعين فقها وعلما وورعا وفضلا لم يكن لَهُ فرَاش إِلَّا الْمَسْجِد الْحَرَام إِلَى أَن مَاتَ سنة أَربع عشرَة وَمِائَة 

Translation: Ata’ was black skinned, crippled and possessed a limp, and while he was born with one healthy eye, he later developed complete blindness. He was amongst the leaders of the Tabioon in respect of figh, knowledge, piety and virtue. His bed was the floor of Masjidul Haram, up until he passed away in the year 114AH. 

 

 

Imam Abu Hanifah (150AH) is reported to have said, ‘I have not seen a greater liar than Jabir Al Jufi nor have a seen anybody more righteous than Ata’ Bin Abi Rabah.’  

 

Al Waqidi (207AH) states he passed away by the age of 88. 

[i][i] 

 

And Allah Ta’āla Knows Best 

Mohammed 

Student Darul Iftaa  

UK 

Checked and Approved by, 
Mufti Ebrahim Desai. 

 

 


[ii][i] سير أعلام النبلاء ط الرسالة (5/ 78) 

 - عَطَاءُ بنُ أَبِي رَبَاحٍ أَسْلَمَ القُرَشِيُّ مَوْلاَهُم * (ع) الإِمَامُ، شَيْخُ الإِسْلاَمِ، مُفْتِي الحَرَمِ، أَبُو مُحَمَّدٍ القُرَشِيُّ مَوْلاَهُم، المَكِّيُّ. يُقَالَ: وَلاَؤُهُ لِبَنِي جُمَحٍ، كَانَ مِنْ مُوَلَّدِي الجَنَدِ (1) ، وَنَشَأَ بِمَكَّةَ. وُلِدَ: فِي أَثْنَاءِ خِلاَفَةِ عُثْمَانِ. وَقَالَ ابْنُ سَعْدٍ: هُوَ مَوْلَى لِبَنِي فِهْرٍ، أَوْ بَنِي جُمَحٍ، انْتَهَتْ فَتْوَى أَهْلِ مَكَّةَ إِلَيْهِ، وَإِلَى مُجَاهِدٍ، وَأَكْثَرُ ذَلِكَ إِلَى عَطَاءٍ. وَكَانَ عَطَاءٌ أَعْوَرَ، أَشَلَّ، أَفْطَسَ، أَعْرَجَ، أَسْوَدَ. 

الثَّوْرِيُّ: عَنْ عُمَرَ بنِ سَعِيْدِ بنِ أَبِي حُسَيْنٍ، عَنْ أُمِّهِ: أَنَّهَا أَرْسَلَتْ إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ تَسْأَلُهُ عَنْ شَيْءٍ، فَقَالَ: يَا أَهْلَ مَكَّةَ! تَجْتَمِعُوْنَ عَلَيَّ وَعِنْدَكُم عَطَاءٌ! 

قَالَ أَبُو حَازِمٍ الأَعْرَجُ: فَاقَ عَطَاءٌ أَهْلَ مَكَّةَ فِي الفَتْوَى. 

وَقَالَ مُحَمَّدُ بنُ عَبْدِ اللهِ الدِّيْبَاجُ  : مَا رَأَيْتُ مُفْتِياً خَيْراً مِنْ عَطَاءٍ، إِنَّمَا كَانَ مَجْلِسُهُ ذِكْرَ اللهِ لاَ يَفْتُرُ، وَهُمْ يَخُوْضُوْنَ، فَإِنْ تَكَلَّمَ أَوْ سُئِلَ عَنْ شَيْءٍ، أَحْسَنَ الجَوَابَ. 

قَالَ الهَيْثَمُ، وَأَبُو المَلِيْحِ الرَّقِّيُّ، وَأَحْمَدُ، وَأَبُو عُمَرَ الضَّرِيْرُ، وَغَيْرُهُم: مَاتَ عَطَاءٌ سَنَةَ أَرْبَعَ عَشْرَةَ وَمائَةٍ. وَقَالَ يَحْيَى القَطَّانُ: سَنَةَ أَرْبَعَ، أَوْ خَمْسَ عَشْرَةَ. 

 

تهذيب الكمال في أسماء الرجال (20/ 69) 

 - ع: عطاء بن أَبي رباح ، واسمه أسلم القرشي الفهري، أبو محمد المكي مولى آل أبي خثيم، عامل عُمَر بن الخطاب على مكة، ويُقال: مولى بني جمح. ولد في خلافة عثمان بن عفان، ويُقال: إنه من مولدي الجند ونشأ بمكة. 

وَقَال مُحَمَّد بْن سعد : كان من مولدي الجند، ونشأ بمكة، وهو مولى لبني فهر أو الجمح، وانتهت فتوى أهل مكة إليه وإلى جاهد في زمانهما، وأكثر ذلك إلى عطاء. سمعت بعض أهل العلم يقول: كان عطاء أسود أعور أفطس أشل أعرج ثم عمي بعد ذلك، وكان ثقة فقيها عالما كثير الحديث. 

وَقَال أبو حفص الباهلي، عن عُمَر بن قيس: سألت عطاء متى ولدت؟ قال: لعامين خلوا من خلافة عثمان. وذكر أحمد بن يونس الضبي أن عطاء ولد سنة سبع وعشرين. وَقَال أبو المليح الرَّقِّيّ: مات عطاء بن أَبي رباح سنة أربع عشرة ومئة. فقال ميمون: ما خلف مثله. وَقَال يعقوب بن سفيان ، عن حيوة بن شريح، عن عباس بن الفضل، عن حماد بن سملة: قدمت مكة سنة مات عطاء بن أَبي رباح سنة أربع عشرة ومئة. وكذلك قال البخاري في "التاريخ الكبير" عن حيوة بن شريح. وَقَال في "التاريخ الصغير" ، عن حيوة: سنة خمس عشرة. 

 

تهذيب الكمال في أسماء الرجال (20/ 85) 

زاد الواقدي، وعَمْرو بن علي: وهو ابن ثمان وثمانين سنة. 

 

الثقات لابن حبان (5/ 198) 

 - عَطاء بْن أَبِي رَبَاح الْقرشِي مولى أَبِي خثيم الفِهري وَاسم أَبِي رَبَاح أسلم كُنْيَتُهُ أَبُو مُحَمَّد مولده بالجند من الْيمن وَنَشَأ بِمَكَّة وَكَانَ أسود أَعور أشل اعرج ثُمَّ عمى فِي آخر عمره وَكَانَ من سَادَات التَّابِعين فقها وعلما وورعا وفضلا لم يكن لَهُ فرَاش إِلَّا الْمَسْجِد الْحَرَام إِلَى أَن مَاتَ سنة أَربع عشرَة وَمِائَة وَقد قيل إِنَّه مَاتَ سنة خمس عشرَة وَمِائَة وَكَانَ مولده سنة سبع وَعشْرين 

 

الجواهر المضية في طبقات الحنفية (1/ 30( 

فَمن ذَلِك مَا رَوَاهُ التِّرْمِذِيّ رَحمَه الله تَعَالَى فى كتاب الْعِلَل من الْجَامِع الْكَبِير حَدثنَا مَحْمُود بن غيلَان عَن جرير عَن يحيى الْحمانِي سَمِعت أَبَا حنيفَة يَقُول مَا رَأَيْت أكذب من جَابر الْجعْفِيّ وَلَا أفضل من عَطاء بن أبي رَبَاح 

 



 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]