Fatwa: # 45665
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country:
Date: 13th September 2020

Title

If the tongue of a parrot is eaten, will a person become faseeh - is this true?

Question

Assalamualykum,

Would you kindly explain if it is makrooh to eat a paroot or comletly halal.

Also I have read in a book regarding the tounge of a parrot that if eaten then the the person will become faseeh is this true 

Jazakallah

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to the Hanafi Madhab, it is permissible to consume parrots.[i]

With regards to consuming the tongue of a parrot, it is mentioned in the book, Natural Histories, that the Romans used to eat the tongue of a parrot assuming it would give them greater eloquence. However, there is no basis of this found in Shariah.[ii]

One may make the following Du’a to attain clear speech:

{قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي} [طه: 25 - 28]

Translation:O my Rabb! Expand my chest, make my task easy, and untie the knot on my tongue so that they may understand my speech.” (Ta-ha: 25-28)

And Allah Ta’āla Knows Best

Mahmood Suliman

Student Darul Iftaa
Gaborone, Botswana

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 

 

 

 

 


[i] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 306)

قَالَ فِي غُرَرِ الْأَفْكَارِ: عِنْدَنَا يُؤْكَلُ الْخُطَّافُ وَالْبُومُ، وَيُكْرَهُ الصُّرَدُ وَالْهُدْهُدُ، وَفِي الْخُفَّاشِ اخْتِلَافٌ. وَأَمَّا الدُّبْسِيُّ وَالصَّلْصَلُ وَالْعَقْعَقُ وَاللَّقْلَقُ وَاللَّحَّامُ فَلَا يُسْتَحَبُّ أَكْلُهَا وَإِنْ كَانَتْ فِي الْأَصْلِ حَلَالًا لِتَعَارُفِ النَّاسِ بِإِصَابَةِ آفَةٍ لِآكِلِهَا فَيَنْبَغِي أَنْ يُتَحَرَّزَ عَنْهُ. وَحَرَّمَ الشَّافِعِيُّ الْخُطَّافَ وَالْبَبَّغَاءَ وَالطَّاوُوسَ وَالْهُدْهُدَ اهـ وَلَا يُؤْكَلُ السِّنَّوْرُ الْأَهْلِيُّ وَالْوَحْشِيُّ وَالسَّمُّورُ وَالسِّنْجَابُ وَالْفَنَكُ وَالدَّلَقُ كَمَا فِي الْقُهُسْتَانِيِّ، وَكُلُّ مَا لَا دَمَ لَهُ فَهُوَ مَكْرُوهٌ أَكْلُهُ إلَّا الْجَرَادُ كَالزُّنْبُورِ وَالذُّبَابِ أَتْقَانِيٌّ. وَلَا بَأْسَ بِدُودِ الزُّنْبُورِ قَبْلَ أَنْ يُنْفَخَ فِيهِ الرُّوحُ لِأَنَّ مَا لَا رُوحَ لَهُ لَا يُسَمَّى مَيْتَةً خَانِيَّةٌ وَغَيْرُهَا: قَالَ ط: وَيُؤْخَذُ مِنْهُ أَنَّ أَكْلَ الْجُبْنِ أَوْ الْخَلِّ أَوْ الثِّمَارِ كَالنَّبْقِ بِدُودِهِ لَا يَجُوزُ إنْ نُفِخَ فِيهِ الرُّوحُ

 

 

معين الحكام فيما يتردد بين الخصمين من الاحكام دار الفكر ص380

[ نوع فيا يؤكل وفيا لايؤكل ] وفي شرح الطحاوی : لايؤكل ذو ناب من السباع . بیانه : الأسد والذئب والنمر والفهد والثعلب والضبع . والكلب والسنور الأهلى والبري والفيل . وسباع الهوام أيضا ، بیانه : الضب واليربوع وابن عرس والسنجاب والفنك والسمور والدلق . والهوام التي سكناها في الأرض بیانه : الفأرة والوزغة والقنفذ والحيات وجميع هوام الأرض إلا الأرنب فإنه

يحل أكله وذو المخلب من الطيور بیانه : الصقر والعقاب والبازی والشاهين وما أشبه ذلك

وفي فتاوى الولوالجی : أكل الهدهد لا بأس به لأنه ليس بذی مخلب من الطيور . وفي فتاوی القاضی الإمام : ولا يؤكل الخفاش لأنه ذو ناب . ولا بأس بالخطاف والقمر والسودانية والزرزور والعصافير والفاختة والجراد وكل ماليس له مخلب يخطف بمخلبه

 

البناية شرح الهداية (11/ 579)

فكأنه نهى عن أكل كل ذي ناب من السباع، وعن أكل كل ذي مخلب من الطير إنما انصرف

 

تحفة الفقهاء (3/ 65)

وَأما المستوحش مِنْهُ فَيحرم كل ذِي نَاب من السبَاع وكل ذِي مخلب من الطُّيُور إِلَّا الأرنب خَاصَّة لحَدِيث رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم رَوَاهُ ابْن عَبَّاس أَنه نهى عَن أكل كل ذِي نَاب من السبَاع وكل ذِي مخلب من الطير وَخص مِنْهُ الأرنب لحَدِيث عمر

 

 

احسن الفتاوى ج7ص439

 

فتاوى محمودية ج18ص233

 

فتاور دار العلوم زكريا ج6ص273

 

[ii] https://books.google.co.za/books?id=Q_t3BgAAQBAJ&pg=PT249&lpg=PT249&dq=eating+parrots+tongue+for+eloquence&source=bl&ots=r6I3MyhiSJ&sig=ACfU3U1IZux6EZx0cdwN9J3vM-hNXXEBhQ&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiq4f3X5dbrAhXJi1wKHRL5ANIQ6AEwHXoECAYQAQ#v=onepage&q=eating%20parrots%20tongue%20for%20eloquence&f=false

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]