Fatwa: # 45459
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country:
Date: 10th September 2020

Title

Praying on a place soiled with dried urine

Question

I have a little brother of less than 2 years old.Suppose he had urinated on the floor and in stead of washing i just wiped it out with a cloth.After some time,the place has been dried out.Now can i pray on that spot?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, the area of praying Salah must be free of impurities.[1] Accordingly, if the floor is soiled with impurities, then that area must be washed three times. Between each washing, the area must be left to dry.[2]

In the inquired scenario, the area where your brother urinated must be washed three times for you to pray on that spot.

And Allah Ta’āla Knows Best

Shakib Alam

Student - Darul Iftaa

Pennsylvania, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

01-21-1442|09-09-2020

 

 


[1] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (ج1 ص472) موقع الإسلام

(وأما) طهارة مكان الصلاة فلقوله تعالى: {أن طهرا بيتي للطائفين والعاكفين والركع السجود}. وقال في موضع: {والقائمين والركع السجود}، ولما ذكرنا أن الصلاة خدمة الرب - تعالى - وتعظيمه، وخدمة المعبود المستحق للعبادة وتعظيمه بكل الممكن فرض، وأداء الصلاة على مكان طاهر أقرب إلى التعظيم، فكان طهارة مكان الصلاة شرطا، وقد روي عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه {نهى عن الصلاة في المزبلة، والمجزرة، ومعاطن الإبل، وقوارع الطريق، والحمام، والمقبرة، وفوق ظهر بيت الله - تعالى -} أما معنى النهي عن الصلاة في المزبلة والمجزرة فلكونهما موضع النجاسة.

 

فتاوي الهندية (1 ص58) دار الفكر

تطهير النجاسة من بدن المصلي وثوبه والمكان الذي يصلي عليه واجب هكذا في الزاهدي في باب الأنجاس

 

الاختيار لتعليل المختار (ج1 ص49) دار الكتب العلمية

(وهي ست فرائض: طهارة البدن من النجاستين، وطهارة الثوب، وطهارة المكان وستر العورة، واستقبال القبلة، والنية) أما طهارة البدن فلقوله - عليه الصلاة والسلام -: «لا يقبل الله صلاة امرئ حتى يضع الطهور مواضعه» الحديث، وأنه يوجب الطهارة من النجاسة الحكمية، وقوله - عليه الصلاة والسلام -: «اغسلي عنك الدم وصلي»، يوجب الطهارة عن النجاسة الحقيقية. وأما طهارة الثوب فلقوله تعالى: {وثيابك فطهر} [المدثر: 4]. وأما المكان فلقوله تعالى: {وطهر بيتي للطائفين والقائمين والركع السجود} [الحج: 26]

 

[2] فتاوي هندية (ج1 ص42) دار الفكر

وما لا ينعصر يطهر بالغسل ثلاث مرات والتجفيف في كل مرة لأن للتجفيف أثرا في استخراج النجاسة وحد التجفيف أن يخليه حتى ينقطع التقاطر ولا يشترط فيه اليبس هكذا في التبيين هذا إذا تشربت النجاسة كثيرا وإن لم تتشرب فيه أو تشربت قليلا يطهر بالغسل ثلاثا هكذا في محيط السرخسي.

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (ج1 ص85) دار الكتب العلمية

لأن المحل إذا تشرب فيه النجس، وأنه لا يحتمل العصر، لا يطهر عند محمد أبدا، وعند أبي يوسف ينقع في الماء ثلاث مرات، ويجفف في كل مرة، إلا أن معظم النجاسة قد زال، فجعل القليل عفوا في حق جواز الصلاة للضرورة، لا أن يطهر المحل حقيقة، فإذا وصل إليه الماء فهذا ماء قليل جاوره قليل نجاسة فينجسه، وأطلق الكرخي أنه إذا حت طهر، وتأويله في حق جواز الصلاة

 

حلبي صغير (ص150) دار الصالح

والحصير من قصب إذا أصابته نجاسة في ذلك حتى تنحت النجاسة (ثم يغسل ثلاثا) متواليا من غير احتياج إلى تجفيفه لأنه صلب لا يتشرب النجاسة (وإن كانت) النجاسة (رطبة يغسل ثلاثا ولا يحتاج إلى شيء آخر) هذا إذا كان من قصب أو ما أشبهه في الصقالة كالحصير المسمى بالسامان (وإن كان الحصير من بردي أو ما يشبه ذلك يغسل ثلاثا ويجفف في كل مرة بأن يترك حتى ينقطع التقاطر منه لأنه يتشرب النجاسة لرخاوته) فإنه حينئذ (يطهر عند أبي يوسف كم الله) بناء على إمكان تطهير ما لا ينعصر عنده وعليه الفتوى.

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]