Fatwa: # 45376
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country:
Date: 19th August 2020

Title

Conditional Talaq - What Talaaq takes place?

Question

Assalamualaikum wrwb.. 

i wants to know about a situation of some of my relatives talaq matter., husband put on the condition to his wife that 'if you put your foot out of house then its talaq for you' ..., however after this condition his wife left with her parents.. so does the divorce happened .., if yes then if they want live together for childrens sake then halala is required or talaq can be cancel with nikkah (as talaqe bayin)

 

jazakAllah khair

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Brother/Sister in Islam,

The laws of Talaq are intricate and sensitive in nature.

Your query does not provide adequate detail. Nevertheless, you may take note of the explanations below.

In principle, if the husband uses conditional sentences such as ‘if you leave the house, then you are divorced’, one Talaq Raj’ee (revocable talaq) will take place.[1]

However, if a conditional Talaq is issued by the husband in such a manner that it is understood by all that he meant to confine the condition to that moment/situation, then the conditional Talaq will be confined to that situation.[2]

Example: A husband and wife are arguing over something and in the heat of the argument the wife wishes to leave the room/house to get away from the argument. The husband however wants to stop her from leaving as he does not want her to exit the argument like that. He therefore says, if you leave the house, you are divorced.

If the husband uttered these words knowing and understanding that he only wishes to confine this condition to this situation of the argument, then if the wife leaves the house in that moment, one Talaq Raj’ee will occur. If she leaves after the argument had concluded/elapsed, no Talaq occurs.

And Allah Ta’āla Knows Best

Bilal Yusuf Pandor

Student Darul Iftaa

Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai

 


الاختيار لتعليل المختار (3/ 140) 1 [1]

وَأَلْفَاظُ الشَّرْطِ: " إِنْ " و" إِذَا " و" إِذَا مَا " و" مَتَى " و" مَتَى مَا " و" كُلُّ " و" كُلَّمَا فَإِذَا عَلَّقَ الطَّلَاقَ بِشَرْطٍ وَقَعَ عَقِيبَهُ

 

للباب في شرح الكتاب (3/ 46)

(وإذا أضافه) أي الطلاق (إلى) وجود (شرط وقع عقيب) وجود (الشرط) وذلك (مثل أن يقول لامرأته: إن دخلت الدار فأنت طالق) ، وهذا بالاتفاق، لأن الملك قائم في الحال، والظاهر بقاؤه إلى وقت الشرط، ويصير عند وجود الشرط كالمتكلم بالطلاق في ذلك الوقت

 

الأصل المعروف بالمبسوط للشيباني (3/ 341)

 وَلَو قَالَ إِن دخلت الدَّار فَأَنت طَالِق ثمَّ حلف بِاللَّه أَن لَا يطلقهَا ثمَّ دخلت الدَّار وَقع عَلَيْهَا الطَّلَاق

 

التجريد للقدوري (10/ 4911)

لو قال: إن دخلت الدار فأنت طالق أنها إذا دخلت وقع الطلاق في الحال والطلاق المعلق بالشرط كالموقع بعد الشرط،

 

النتف في الفتاوى للسغدي (1/ 382) [2]

وَقَالَ بعض ان يَمِين الْفَوْر هُوَ ان الْمَرْأَة اذا قَامَت لتخرج فَيحلف الزَّوْج لَا تخرج فَهُوَ على الْفَوْر ان خرجت اَوْ لم تخرج فَأَما اذا خرجت بعد ذَلِك فَلَا يَحْنَث فِي يَمِينه ذَلِك

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (3/ 498)

إذا قال الرجل لامرأته حين أرادت الخروج: إن خرجت فأنت طالق، فعادت وجلست، ثم خرجت بعد ذلك ساعة لا تطلق

 

تحفة الفقهاء (2/ 294)

وَكَذَلِكَ إِذا أَرَادَت امْرَأَة إِنْسَان أَن تخرج من الدَّار فَقَالَ لَهَا إِن خرجت فَأَنت طَالِق فَتركت الْخُرُوج سَاعَة ثمَّ خرجت لَا يَحْنَث ويتقيد بِتِلْكَ الْحَال

 

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (5/ 104)

ألا ترى أنه لو أراد أن تكون: "إذا": على الفور، كانت على الفور عندهم جميعًا، وأنه لو أراد أن تكون على المهلة: كانت على المهلة في قولهم

* وإذا كانت: "إذا": واسطة بين: "متى"، و: "إن": يحتمل أن يراد بها كل واحد من المعنيين في الحال: حملها أبو حنيفة على المهلة، وذلك لأن وقوع الطلاق في الحال مشكوك فيه، فلم يوقع فيه الطلاق إلا بيقين، ولم يوقعه بالاحتمال

 

فتاوى قاضيخان (1/ 250)

وفي المرأة إذا قامت لتخرج فقال الزوج أن خرجت فأنت طالق فجلست ثم خرجت بعد ذلك بساعة لا يحنث في يمينه

 

الفتاوى الهندية - ط. دار الفكر (1/ 449)

 وفي المرأة إذا قامت لتخرج فقال الزوج إن خرجت فأنت طالق فجلست ثم خرجت بعد ذلك بساعة لا يحنث في يمينه

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (3/ 296)

وقال: إنه قيد حسن ومن ثم قالوا: لو أراد أن يجامع امرأته فلم تطاوعه فقال إن لم تدخلي البيت معي فأنت طالق فدخلت بعدما سكنت شهوته طلقت لأن مقصوده من الدخول كان قضاء الشهوة، وقد فات،

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 763)

وفي طلاق الأشباه إن للتراخي إلا بقرينة الفور ومنه طلب جماعها فأبت فقال: إن لم تدخلي معي البيت فدخلت بعد سكون شهوته حنث

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]