Fatwa: # 45327
Category:
Country:
Date: 4th August 2020

Title

How to wash off impure water from the toilet seat

Question

Asalaamu Alaykum

To save water, some in my house are collecting the dirty water when showering (they put a bucket in shower, and let the water run over them into the bucket). So if they ghusil, this is collecting impure water. I have experienced the water (when it spilt on me), it has very oily sticky texture (not sure if it’s all the dirt and soap mixing causing this), and not easy to remove.

They pour this water into toilet (instead of flushing), but it spills on the seat and floor. If I sit on this water (on toilet seat) does impurity transfer to me? If so can I just wipe with wet hands over my thighs and behind, will I be pure then? Or what must I do?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The water collected after performing fardh ghusal is impure.[1] If this water drips on the toilet pan, you may wipe it off with a wet tissue.[2] If the water is left on the toilet seat and you happen to sit on it, you should wash that part of your body that came in contact with the impure water. [3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ikraam Elias Gangat

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1]

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 74 دار الكتب الاسلامي )

وفي الخلاصة جنب اغتسل فانتضح من غسله شيء في إنائه لم يفسد عليه الماء أما إذا كان يسيل فيه سيلانا أفسده

 

الفتاوى الهندية (1/ 23 دار الفكر)

جنب اغتسل فانتضح من غسله شيء في إنائه لم يفسد عليه الماء. أما إذا كان يسيل منه سيلانا أفسده

 

 

[2]

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 37 دار إحياء التراث العلمي)

والنجاسة إذا أصابت المرآة أو السيف إكتفى بمسحهما " لأنه لا تتداخله النجاسة وما على ظاهره يزول بالمسح

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 204 دار الكتب العلمية)

والكرخي رحمه الله ذكر في «مختصره» أن السيف يطهر بالمسح من غير فصل بين الرطب واليابس وبين العذرة والبول، وعلل فقال: لأن السيف متى صقل لا تتداخل النجاسة في أجزائه بل تبقى على ظاهره، فإذا مسحها لا يبقى إلا شيء قليل وذلك غير معتبر.

وفي «الفتاوى» سئل أبو القاسم عمن ذَبَحَ بالسكين ثم مسح السكين على صوفها أو بما يذهب به أثر الدم عنه يطهر، وعنه أنه لحس السيف بلسانه حتى ذهب الأثر فقد طهر، وعن أبي يوسف رحمه الله أن السيف إذا أصابه دم أو عذرة فمسحت بخرقة أو تراب إنه يطهر حتى لو قطع بطيخاً بعد ذلك أو ما أشبهه كان البطيخ طاهراً ويباح أكله، وقد صح أن الصحابة كانوا يقتلون الكفار بسيوفهم ويمسحون السيوف ويصلون معها

 

الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 39 المطبعة الخيرية)

وكذلك المرآة والسيف يكتفى بمسحهما ولا يحتاج إلى الغسل

 

درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 46 دار إحياء الكتب العربية)

و يطهر الصيقل كالمرآة، والسيف، والسكين ونحوها بالمسح

 

[3]

النتف في الفتاوى للسغدي (1/ 33 دار الفرقان)

فكل نجاسة تصيب النفس او الثوب فازالتها تجوز بثلاثة اشياء

بالماء المطلق وبالماء المقيد وبالمائعات من الطعام والشراب مثل اللبن والخل والرب والدهن واشباهها الا انها مكروهة لما فيها من الاسراف وهو قول ابي حنيفة ومحمد وابي عبد الله

وفي قول ابي يوسف ازالة النجاسة من الثوب بهذه الاشياء جائزة فأما من البدن فلا تجوز الا بالماء المطلق قياسا على الوضوء

 

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح ط- أخرى (ص: 103 المطبعة الكبرى الأميرية ببولاق)

غسالة النجاسة في المرات الثلاثة مغلظة في الأصح

 

(فتاویٰ محمودیہ (ج-٨ ص-٢٦٩ زکریا بکڈپو دیوبند

استنجے کی چھینٹ کا حکم

 سوال : - بدن  کا کوئی عضو پاک کرنے میں کسی دوسرے عضو کی طرف پانی کی چھینٹیں چلے جانے سے کیا دوسرا عضو بہی پاک کرنا ہوگا ؟

-          اگر نجاست سے مخلوط ہو کر چھینٹیں دوسرے عضو پر جائیں تو اس کو بہی پاک کرنا ہوگا ، ورنہ نہیں ۔ فقط والله تعالی اعلم-- الجواب حامدا و مصليا

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]