Fatwa: # 44584
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 23rd March 2020

Title

Is the Tuesday in love nail polish permissible?

Question

Is it permissible to use water permeable nail polish whilst performing wudu? Will the prayer be valid?
There is a water permeable nail polish. The brand is called Tuesday in love. The water permeability test shows water passing through when tested on tissue paper. There has been another company called Inglot which claimed to be permeable but with testing became evident that this claim was false. However this new product lives upto the claim.

Could you please clarify to women if it is indeed permissible to wear the tuesday in love water permeable nail polish whilst performing wudu (abulation)? Will the wudu be valid?
Jazaak Allah"

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful 
As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh

In principle, in order for the Wudhu to be valid, water has to reach the nails.[1]  [2]

In the enquired situation, we are unable to comment on the permeability of the Tuesday in love nail polish. We did not personally test it nor have we received validation from any certified scholar regarding the validity of such a product. It would be a very great risk to use the nail polishes under an assumption that it is water permeable.

And Allah Ta’ala Knows Best.

Akhyar Uddin 

Student, Darul Iftaa 

Buffalo, New York, USA 

Checked and Approved by

Mufti Ebrahim Desai.

 


الفتاوى الهندية - ط. دار الفكر (1/ 4) [1]

كذا في البحر الرائق في فتاوى ما وراء النهر إن بقي من موضع الوضوء قدر رأس ابرة أو لزق بأصل ظفره طين يابس أو رطب لم يجز

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 3)

فلا بد من معرفة معنى الغسل والمسح فالغسل هو إسالة المائع على المحل، والمسح هو الإصابة، حتى لو غسل أعضاء وضوئه، ولم يسل الماء، بأن استعمله مثل الدهن، لم يجز في ظاهر الرواية.

وروي عن أبي يوسف أنه يجوز وعلى هذا قالوا: لو توضأ بالثلج، ولم يقطر منه شيء لا يجوز، ولو قطر قطرتان، أو ثلاث، جاز لوجود الإسالة

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 154) [2]

والمعتبر في جميع ذلك نفوذ الماء ووصوله إلى البدن اهـ لكن يرد عليه أن الواجب الغسل وهو إسالة الماء مع التقاطر كما مر في أركان الوضوء. والظاهر أن هذه الأشياء تمنع الإسالة فالأظهر التعليل بالضرورة، ولكن قد يقال أيضا إن الضرورة في درن الأنف أشد منها في الحناء والطين لندورهما بالنسبة إليه مع أنه تقدم أنه يجب غسل ما تحته فينبغي عدم الوجوب فيه أيضا تأمل.

 

رد المحتار - ط. بابي الحلبي (1/ 154)

قوله ( عطف تفسير ) لقول القاموس الدرن الوسخ وأشار بهذا إلى أن المراد بالدرن هنا المتولد من الجسد وهو ما يذهب بالدلك في الحمام بخلاف الدرن الذي يكون من مخاط الأنف فإنه لو يابسا يجب إيصال الماء إلى ما تحته كما مر

 

الفتاوى الهندية - ط. دار الفكر (1/ 13)

والعجين في الظفر يمنع تمام الاغتسال والوسخ والدرن لا يمنع والقروي والمدني سواء والتراب والطين في الظفر لا يمنع والصرام والصباغ ما في ظفرهما يمنع تمام الاغتسال وقيل كل ذلك يجزيهم للحرج والضرورة ومواضع الضرورة مستثناة عن قواعد الشرع كذا في الظهيرية وان كان على ظاهر بدنه جلد سمك أو خبز ممضوغ قد جف فاغتسل ولم يصل الماء إلى ما تحته لا يجوز

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 154)

(قوله: به يفتى) صرح به في الخلاصة وقال: لأن الماء شيء لطيف يصل تحته غالبا اهـ ويرد عليه ما قدمناه آنفا ومفاده عدم الجواز إذا علم أنه لم يصل الماء تحته، قال في الحلية وهو أثبت

 

فتاویٰ محمودیہ (ج8 ص107)

اگر محض رنگ اور کسی قدر چکناہٹ باقی ہے تو اس سے وضو میں خلل نہیں آتا جیسے کہ اگر تیل لگا ہوا ہوں اور اس پر پانی بہا دیا جائے ۔ اگر صرف رنگ اور چکباہٹ ہی نہیں بلل موم بہی باقی ہے جس سے پانی نہیں پہونچ سکتا تو نہ وضو درست ہے نہ غسل ۔

 

کتاب المسائل (ج1 ص145)

پینٹ جو بدن میں نفوذ سے مانع ہوتا ہے اس کے بدن پر لگے رہنے کی حالت میں غسل یا وضو صحیح نہ ہو گا ۔

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]