Fatwa: # 44178
Category: Charity, Obligatory (Zakaat)
Country:
Date: 13th February 2020

Title

The money given for Zakaat & the money distributed, does it have to be the same?

Question

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته What if someone gives you his zakaat money to distribute, should you use the specific note of his or any money as long the zakaat is being distributed? Is this ruling apply for any money you’ve been made responsible of, is the same e.g buying an item, keep ect … Note: We’ll appreciate that the answer be with full reference and full detail جزاكم الله خيرا

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

You enquire regarding the use of the exact money one has been given when:

1.      Being made a representative to distribute Zakaat

2.      Being made a representative to purchase an item

3.      Money is kept as a trust (Amanah)

If an individual has been made a representative to distribute Zakaat or purchase an item, then that specific money does not need to be used for the distribution of the Zakaat or the purchase of an item.[1]  

However, this will not apply to money kept for Amanah (trust). The principle of Shariah in this regard is, that money given for trust-keeping cannot be used or mixed with other money except with prior permission from the owner.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ahmad Patel

Student Darul Iftaa

South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 


[1]

رد المحتار 6/ 488

ولو تصدق بدراهم نفسه أجزأ إن كان على نية الرجوع وكانت دراهم الموكل قائمة.....

 

رد المحتار6/ 492

(قوله ولو تصدق إلخ ) أي الوكيل بدفع الزكاة إذا أمسك دراهم الموكل ودفع من ماله ليرجع ببدلها في دراهم الموكل صح

بخلاف ما إذا أنفقها أولا على نفسه مثلا ثم دفع من ماله فهو متبرع ، وعلى هذا التفصيل الوكيل بالإنفاق أو بقضاء الدين أو الشراء كما سيأتي إن شاء الله - تعالى - في الوكالة

وفيه إشارة إلى أنه لا يشترط الدفع من عين مال الزكاة ، ولذا لو أمر غيره بالدفع عنه جاز كما قدمناه ، لكن اختلف فيما إذا دفع من مال آخر خبيث

  بدائعالصنائع في ترتيب الشرائع – دار الكتب العلمية – كتاب الوديعة[2]

(8/ 345) أما رمنه فهو الإيجاب والقبول، وهو أن يقول لغيره: أودعتك هذا الشيء، أو احفظ هذا الشيء لي، أو خذ هذا الشيء وديعة عندك، وما يجري مجراه، ويقبله الآخر، فإذا وجد ذلك، فقد تم عقدة الوديعة.

(8/ 347) فصل في بيان حكم العقد: وأما بيان حكم العقد، فحكمه لزوم الحفظ للمالك، لأن الإيداع من جانب المالك استحفاظ، ومن جانب المودع التزام الحفظ.

(8/ 356-354) فصل في بيان حال الوديعة: وأما بيان حال الوديعة، فحالها أنها في يد المودع أمانة، لأن المودع مؤتمن، فكانت الوديعة أمانة في يده، ويتعلق بكونها أمانة أحكام: منها: وجوب الرد عند طلب المالك… ومنها وجوب الأداء إلى المالك، لأن الله أمر بأداء الأمانات إلى أهلها، وأهلها مالكها.

(8/ 357) فصل فيما يغير حال المعقود عليه: وأما بيان ما يغير حال المعقود عليه من الأمانة إلى الضمان، فأنواع: منها: ترك الحفظ، لأنه بالعقد التزم حفظ الوديعة على وجه لو ترك حفظها حتى هلكت يضمن بدلها. ومنها: ترك الحفظ للمالك، بأن خالفه في الوديعة

 

تحفة الفقهاء – دار الكتب العلمية – كتاب الوديعة (4/ 239)

اعلم أن عقد الوديعة مشروع… ثم عقد الوديعة استحفاظ من المودع، وائتمان له، فتكون الوديعة أمانة في يد المودع، لوجود الائتمان من المودع، ويلزمه حفظها، إذا قبل الوديعة، لأنه التزم الحفظ.

فتاویٰ محمودیہ ۔ مکتبہ محمودیہ ۔ کتاب الضمانۃ والامانۃ(26/ 72)

امانت کا بیان… اگر امانت کو اپنے مال میں مخلوط کر کے رکھا تھا تو پوری امانت کو اس سے لینا چاہئے، اگر الگ رکھا تھا اور با وجود پوری حفاظت کے وہ چوری ہو گئی، تو اس سے پوری لینے کا حق نہیں، جتنی واپس آ گئی وہ لے لی جائے ۔

فتاوی عثمانیہ ۔ مکتبۃ العصر پشاور ۔ کتاب الودیعۃ والامانۃ(7/ 468-467)

ودیعت کا حکم: حنفیہ کے ہاں ودیعت قبول کرنا مستحب ہے، تاہم قبول کرنے کے بعد اس کا حکم بالکل امانت کی طرح ہے، یعنی اس کی حفاظت کرنی واجب ہے… مال کا مالک جب بھی واپسی کا مطالبہ کرے اس کی واپسی واجب ہو گی

 

 

Follow Mufti Ebrahim Desai’s official Twitter handle: @MuftiEbrahim

 

Latest Tweet:

 

‘Do not focus too much on empowering the brain & outward appearance. Focus on inculcating values in your heart.’

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]