Fatwa: # 43935
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country:
Date: 14th February 2020

Title

What is the Islamic viewpoint on using digital photography, videos and Emojis?

Question

Asalamualaikum

 

What is the Islamic viewpoint on the following:

  • Digital photography and videoing 
  • Emojis
  • Video calling
  • Animoji, Memoji and Bitmoji (customizable emojis)

 

JazakAllahu Khair

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The issue of digital photography, videos and video calling is academically contested amongst contemporary Ulama. Whilst some Ulama permit it, others consider it to be Tasweer (picture making) and hence regard it to be impermissible.[1]

 

There are severe warnings mentioned in the Ahaadith regarding Tasweer (picture making):

سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ ‏ "إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَذَابًا عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمُصَوِّرُونَ‏" ‏‏(صحيح البخاري: 5950/ صحيح مسلم: 2109)

Translation: Abdullah (Ibn Masud Radiyallahu Anhu) said that he heard Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) saying, "The people who will receive the severest punishment from Allah on the Day of Qiyamah will be the picture makers.” (Sahih Al-Bukhari: 5950/Sahih Muslim: 2109)

عَنْ جَابِرٍ، قَالَ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنِ الصُّورَةِ فِي الْبَيْتِ وَنَهَى أَنْ يُصْنَعَ ذَلِكَ ‏‏(جامع الترمذي 1749)

Translation: Jabir (Radiyallahu Anhu) narrates that Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) prohibited having images in the house and he prohibited from making it (images)."(Jami At-Tirmidhi: 1749)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: ‏مَنْ صَوَّرَ صُورَةً كُلِّفَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَنْ يَنْفُخَ فِيهَا الرُّوحَ وَلَيْسَ بِنَافِخٍ

) سنن النسائى: 5360(

Translation: Abu Hurairah (Radiyallahu Anhu) narrates that Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) said: 'Whoever makes an image will be commanded on the Day of Resurrection to breathe life into it but he will not be able to do so."(Sunan An-Nasai: 5360)

عَنْ أَبِي طَلْحَةَ ـ رضى الله عنهم ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ "‏ لاَ تَدْخُلُ الْمَلاَئِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلاَ صُورَةٌ ‏"‏‏

(صحيح البخاري: 3322)‏‏

Translation: Abu Talha (Radiyallahu Anhu) narrates that Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) said "Angels do not enter a house that has a dog or a picture in it." (Sahih Al-Bukhari: 3322)

Based on the above Ahadith, we advise you to adopt Taqwa (precaution) and avoid all forms of digital photography, whether it be taking photos/videos or watching it.[2]

Emojis, together with all its new advancements, clearly depicts an image of a living being.[3] One should refrain from using emojis. If a person needs to send a message, he should do so with plain text.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammad Fayyaadh

Student - Darul Iftaa

South Africa

 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai

07/02/2020

 


[1]  حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 362)

 "فيه تصاوير ذي روح" قيد به لأن الصورة تكون لذي الروح وغيره والكراهة ثابتة ولو كانت منقوشة أو منسوجة وما كان معمولا من خشب أو ذهب أو فضة على صورة إنسان فهو صنم وإن كان من حجر فهو وثن قوله: "لأنه يشبه حامل الصنم" هذه العلة تنتج كراهته ولو في غير صلاة ونقله في النهر عن الخلاصة

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 361)

وَيَنْقُشُهُ اسْمَهُ أَوْ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى لَا تِمْثَالَ إنْسَانٍ أَوْ طَيْرٍ

(قَوْلُهُ لَا تِمْثَالَ إنْسَانٍ) التِّمْثَالُ بِالْفَتْحِ التَّمْثِيلُ وَبِالْكَسْرِ الصُّورَةُ قَامُوسٌ (قَوْلُهُ أَوْ طَيْرٍ) لِحُرْمَةِ تَصْوِيرِ ذِي الرُّوحِ

 

جواہر الفقہ ٧/٢٤٩

بیان مذكورة سے ثابت ہوا کہ ذى روح کی تصویر بنانا مطلقا نا جائز ہے، خواہ قلم سے ہو یا آلات فوٹو و پریس و غیرہ سے

 

کتاب النوازل ١٧ / ٩٨

الجواب وباللّٰہ التوفیق: موبائل کے ذریعہ تصویر کھینچنا اکثر علماء کے نزدیک ناجائز ہے

 

أحسن الفتاوى ٣ /٢٨٨

لجواب باسم الملهم الصواب؛ ٹیلیویژن دیکھنا نا جائز ہے

 

 

[2] المحيط البرهاني في الفقه النعماني (5/ 309)

وصورة الحيوان إن كانت صغيرة بحيث لا تبدو للناظر من بعيد لا يكره اتخاذها والصلاة إليها؛ لأن هذا مما لا يعبد، وقد صح أنه كان على خاتم أبي هريرة رضي الله عنه ذبابتان، وكان على خاتم أبي موسى الأشعري كركيان، وكان على خاتم دانيال صلوات الله عليه صورة الأسد، وإن كانت الصورة كبيرة بحيث تبدو للناظر من بعد؛ يكره إمساكها والصلاة إليها؛ لأن إمساك الصورة تشبه بمن يعبد الصنم، والصلاة إليها يشبه تعظيمها وعبادتها فتكره، إلا إذا كانت مقطوعة الرأس، فحينئذٍ لا تكره؛ لأن بدون الرأس لا تعبد، وتفيسر قطع الرأس في هذا الباب أن يمحي رأس الصورة بخيط يخاط عليها، بحيث لا يبقي للأصل أثراً أصلاً، أو يطلي على رأسه شيئاً بحيث لا يبقي للرأس أثراً أصلاً.

 

جواہر الفقہ٧/٢٦٤

جن تصاویر كا بنانا اور گھر میں رکھنا ناجائز ہے، ان كا اراده اور قصد کے ساتھ دیکھنا بھی ناجائز ہے، البتہ تبعا بلاقصد نظر پڑ جائے تو مضائقہ نہیں 

 

 

[3] http://askimam.org/public/question_detail/30154

http://askimam.org/public/question_detail/30389

جواہر الفقہ٧/٢٥٥

قال عکرمه : کل شيء له رأس فهو صورة ) اتحاف السادة ٧/٥٩(

عن أبي هريرة رضي الله عنه ; الصورة الرأس فكل شيء ليس له رأس فليس بصورة )شرح معنى الأثار ٢/٣٦٦(

….

 مذکور الصدر تمام روایات مرفوعہ اور آثار صحابہ رضی اللہ عنہ سے بھی ثابت ہوا کہ صرف چہرہ یا سر کی تصویر یا ایسی ناقص تصویر جس میں سر موجود ہو، بنانا بھی حرام ہے اور اس کا استعمال بھی نا جائز ہے،

 

 

 

Follow Mufti Ebrahim Desai’s official Twitter handle: @MuftiEbrahim

 

Latest Tweet:

 

‘Do not focus too much on empowering the brain & outward appearance. Focus on inculcating values in your heart.’

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]