Fatwa: # 42812
Category: Character, Morals (Akhlaaq)
Country:
Date: 17th July 2019

Title

Zakaat Query

Question

Asalamu Alykum

 

Mufti Saab, I'm hanafi.  i have 25.5 pavan of gold,  i don't have money with to pay the zakkath of gold since I'm jobless .  My husband also don't have money since i delivery a baby girl 8 days before.  He currently have 80000 debt for his fathers hajj expense,  delivery,  aqeeqa & all.  So he can't also can't support me to pay the zakkath amount.  So what do i need to do? 

 

Option 1 

I can sell 6 gram of gold & pay my 14700 zakath amount 

Option 2

I can give 10.5 pavan of gold as hadya to my new born child as hadya.  I kept 10.5 pavan of gold with me.  & balance 4.5 pavan of gold as sadaqa to my husband to clear his debt.  So i can avoid zakkath & give charity to clear husband's debt

 

Is this two method halal?  

Which method is more rewardable?  

Helping husband or paying zakkath? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 Sister in Islam,

 We take note of the content in the query and your concern of the situation.

 In principle, if one has 87.48grams[i] of gold or more for one lunar year, zakat will be compulsory on that gold at 2.5% or it’s equivalent value.

 Also zakaat will be separate for both husband and wife[ii] and therefore the debt of one will not be considered debt on the other.

 You have stated in your query that you have 25.5 pavan (1 pavan = 7.98805g) of gold equal to 203.695275 grams which is in excess of the minimum threshold of zakat. If you had this gold for one lunar year, then zakat is already compulsory on you. Therefore, you can not adopt option two to avoid giving zakat. You may practice on option one by giving some gold jewelry as zakat. You may also calculate the 2.5% of your jewelry and give personal items in zakat for example clothing, household items etc. [iii] In doing so, exercise precaution by underestimating the value of the household items.[iv]

 Zakaat on 25.5 pavan (203.695275g) of gold is 5.092381875g which is 2.5% of the gold.

And Allah Ta’āla Knows Best

Hammad Jogiat

Student - Darul Iftaa

Cambridge, Ontario, Canada

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 


[i]

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار- محمد بن علي بن محمد الحِصْني المعروف بعلاء الدين الحصكفي الحنفي (المتوفى: 1088هـ) - دار الكتب العلمية (ص: 132)

(نصاب الذهب عشرون مثقالا والفضة مائتا درهم

 

شرح مختصر الطحاوي للجصاص - أحمد بن علي أبو بكر الرازي الجصاص الحنفي (المتوفى: 370 هـ) - دار البشائر الإسلامية - ودار السراج (305/2)

[مسألة: نصاب الذهب والفضة]

قال أبو جعفر: (وليس في أقل من عشرين مثقالًا من الذهب، ولا في أقل من مائتي درهم من الورق، صدقة، فإذا بلغ الذهب عشرين مثقالًا، والورق مائتي درهم: ففيه ربع العشر بعد أن يحول عليه الحول، وصاحبه حر بالغ عاقل مسلم لا دين عليه).

 

مختصر القدوري - أحمد بن محمد بن أحمد بن جعفر بن حمدان أبو الحسين القدوري (المتوفى: 428هـ) - دار الكتب العلمية (ص: 56)

باب زكاة الذهب

ليس فيما دون عشرين مثفالا من الذهب صدقة فإذا كانت عشرين مثقالا وحال عليها الحول ففيها نصف مثقال ثم في كل أربعة مثاقيل قيراطان وليس فيما دون أربعة مثاقيل صدقة عند أبي حنيفة

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني - أبو المعالي برهان الدين محمود بن أحمد بن عبد العزيز بن عمر بن مَازَةَ البخاري الحنفي (المتوفى: 616هـ) - دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان (246/2)

لأن نصاب الدرهم مائتان على كل حال، ونصاب الذهب عشرون مثقالاً على كل حال،

 

الهداية في شرح بداية المبتدي - علي بن أبي بكر بن عبد الجليل الفرغاني المرغيناني، أبو الحسن برهان الدين (المتوفى: 593هـ) - دار احياء التراث العربي - بيروت – لبنان (102/1)

 ليس فيما دون عشرين مثقالا من الذهب صدقة فإذا كانت عشرين مثقالا ففيها نصف مثقال

 

 

 محمَد يوسف لدهيانوى – مكتبة لدهيانوى –(390/3)- آپ کے مساءل اور ان کا حل [ii]

 

  فتاوى قاسمية – ج10 ص 523-524 [iii]

 

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 426) [iv]

لأن في التكميل باعتبار التقويم ضرب احتياط في باب العبادة ونظرا للفقراء فكان أولى، ثم عند أبي حنيفة يعتبر في التقويم منفعة الفقراء كما هو أصله

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]