Category: Beliefs and Practices (Aqeedah)
Fatwa#: 41268
Asked Country: France

Answered Date: Nov 03,2018

Title: Is Wudhu required for Sajdah-Shukr

Question

As salamu alaykum respected Mufti, i m confused please about sajda shukr.

In your response in fatwa 40821 (aug 15, 2018) you sajda shukr can be made without wudu.

 

But in a previous answer 30640 (april 14, 2015) you says "the person should be in the state of wudu.

Please before to answer , i am not reading the arabic, you 2 previous response contain arabic detail, maybe my doubts is in the part who can't read,  if it's the case forgive me for my ignorance.

 

Jazakallah khayran 

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

Respected brother in Islaam.

We have reviewed both answers i.e. No. 32640 and No. 40821. The ruling issued in Fatwaa No.32640 is correct i.e. wudhu is necessary when making Sajdah-Shukr[1].

Fatwaa 40821 will be adjusted accordingly.

 

And Allaah Ta’aala Knows Best

Muhammed Al-Ameen Bin Moulana Ismail Akoo

 

Student, Darul Iftaa

Newcastle; KZN, South Africa

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 


[1]

مراقي الفلاح\ سجدة الشكر

 (ص: 205)

( هي ) أي سجدة الشكر ( قربة يثاب عليها ) لما روي الستة إلا النسائي عن أبي بكر أن النبي صلى الله عليه و سلم كان إذا أتاه أمر يسره أو بشر به خر ساجدا ( وهيئتها ) أن يكبر مستقبل القبلة ويسجد فيحمد الله ويشكر ويسبح ثم يرفع رأسه مكبرا ( مثل سجدة التلاوة ) بشرائطها

 

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح\ فصل سجدة الشكر

ج 2\ص 110 (دار القباء)

وفي فروق الأشباه قال سجدة الشكر جائزة عند الإمام لا واجبة وهو معنى ما روى أنها ليست مشروعة وفي القاعدة الأولى من الأشباه والمعتمد أن الخلاف في سنيتها لا في الجواز اهـ وفي الهندية وصورتها أن من تجددت عليه نعمة ظاهرة أو رزقه الله تعالى مالا أو ولدا أو وجد ضالة أو اندفعت عنه نقمة أو شفى له مريض أو قدم له غائب يستحب أن يفعلها كسجدة التلاوة وأما إذا سجد بغير سبب فليس بقربة ولا مكروه

 

مراقي الفلاح\ باب سجزد التلاوة

 من إضافة الحكم إلى سببه وهو الأصل في الإضافة لأنها للاختصاص وأقوى وجوهه اختصاص المسبب بالسبب لأنه حادث به وشرطها الطهارة عن الحدث

 

الجوهرة النيرة على مختصر القدوري   (1/ 84)

 مسألة: سجدة الشكر لا عبرة لها عند أبي حنيفة وهي مكروهة عنده لا يثاب عليها وتركها أولى وبه قال مالك وعندهما سجدة الشكر قربة يثاب عليها وبه قال الشافعي وأحمد وصورتها عندهم أن من تجددت عنده نعمة ظاهرة أو رزقه الله مالا أو ولدا أو وجد ضالة أو اندفعت عنه نقمة أو شفي له مريض أو قدم له غائب يستحب له أن يسجد لله شكرا مستقبل القبلة يحمد الله فيها ويسجد ثم يكبر أخرى فيرفع رأسه كما في سجدة التلاوة، وفائدة الخلاف بينهم في انتقاض الطهارة إذا نام فيها وفيما إذا تيمم لها هل يجوز به الصلاة عند أبي حنيفة ينتقض وضوءه بالنوم فيها ولا يجوز عنده أن يصلي بتيممه لها، وعند أبي يوسف ومحمد لا ينتقض وضوءه بالنوم فيها ويجوز أن يصلي بالتيمم لها كما في سجدة التلاوة؛ لأنها معتبرة عندهما.

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 119)

مطلب في سجدة الشكر (قوله وسجدة الشكر) كان الأولى تأخير الكلام عليها بعد إنهاء الكلام على سجدة التلاوة ط وهي لمن تجددت عنده نعمة ظاهرة أو رزقه الله تعالى مالا أو ولدا أو اندفعت عنه نقمة ونحو ذلك يستحب له أن يسجد لله تعالى شكرا مستقبل القبلة يحمد الله تعالى فيها ويسبحه ثم يكبر فيرفع رأسه كما في سجدة التلاوة سراج.

 

الفتاوى هندية\مسائل سجدة الشكر

ج 1\ ص136-135 (رشيدية)

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.