Category: Money Matters
Fatwa#: 41200
Asked Country: Zimbabwe

Answered Date: Sep 30,2018

Title: Zakat on gold of different carats

Question

Assalaam o Alaykum ww.

Respected Mufti saheb,

Should we pay Zakaat on Gold Jewellery according to different prices per gram of different carats ?

Zakaat month is Zul-Hijjah

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, if the jewellery contains higher percentage of gold or silver i.e. more than 50% then it will be considered as gold or silver. If it contains less than 50% of gold or silver, it will not be considered as gold or silver. [1]

Items that are 18K, 22K, 24K and 14K gold would be considered as gold, since they contain more than 50% of gold. However, 9K is not considered as gold because it contains only 37.5% of gold.

If your jewellery is classified as gold or silver and its weight reaches the nisab amount (gold: 87.48 g / silver: 612.35 g), then you will have to give zakat on them. [2] [3]

Zakat is payable on the market value of different carats of gold i.e. the amount that they can be sold for on your zakat due date. [4]

And Allah Ta’āla Knows Best

Anas Sharieff Qasmi.

Student Darul Iftaa

Hyderabad, India.

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

__________________________

 

[1]الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 102)

وإذا كان الغالب على الورق الفضة فهو في حكم الفضة

[2]الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 132)

(نصاب الذهب عشرون مثقالا والفضة مائتا درهم

[3]المحيط البرهاني في الفقه النعماني (2/ 246)

والواجب فيهما أيضاً لا يختلف، لأن نصاب الدرهم مائتان على كل حال، ونصاب الذهب عشرون مثقالاً على كل حال،

[4] [کتاب النوازل:555/6]

زیورات کی زکوٰۃ میں فروختگی کی قیمت کا اعتبار ہے

لجواب باللّٰہ التوفیق: آج کل عرف یہ ہے کہ سنار جب زیور بیچتا ہے تو سونے چاندی کے وزن کے ساتھ ساتھ اس کی بنائی کی قیمت بھی جوڑتا ہے؛ لیکن جب عام آدمی اپنا زیور سنار کے پاس بیچنے کے لئے جاتا ہے تو ایسی صورت میں سنار بنائی کی قیمت نہیں جوڑتا، اور وزن میں بھی کم قیمت پر خریدتا ہے۔ مثال کے طور پر اگر زیور کے بیچنے کی قیمت ۲۷؍سو روپیہ فی گرام چل رہی ہے، تو واپسی کے وقت ۲۵؍سو روپیہ فی گرام ہوجاتی ہے، اور یہ عرف آج کل تقریباً پوری دنیا میں بلا نکیر جاری ہے؛ لہٰذا مسئولہ صورت میں اگر کوئی شخص قیمت لگاکر اپنے زیورات کی زکوٰۃ ادا کرنا چاہتا ہے، تو وہ زیور سنار کے یہاں جتنے میں فروخت ہوگا، پس اسی مقدار پر زکوٰۃ کی ادائیگی فرض ہوگی، کیوںکہ عرفا اس کی یہی قیمت ہے

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.