Fatwa: # 18258
Category: Beliefs
Country: Pakistan
Date: 27th August 2009

Title

i asked Allah to do my work and i will this much Nafls in return. I didn't forget those and InshaAllah i will pray them. My question is "Is there any Kafara/alternate for Shukrana Nawafils?"....

Question

Few months ago, i asked Allah to do my work and i will this much Nafls in return. I didn't forget those and InshaAllah i will pray them. My question is "Is there any Kafara/alternate for Shukrana Nawafils?".  Kufara is just for my rest to my mind.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh
 

If you took a vow to pray a certain number of nawāfil, then it is binding on you to pray those nawāfil.  There is no substitute or kaffārah for it.

وأما المعلق فظاهر الرواية أنه يلزمه الوفاء به عند وجود الشرط كما في الظهيرية واختار المحققون أنه إن كان معلقا على شرط يريد كونه لجلب منفعة أو دفع مضرة كإن شفى الله مريضي أو مات عدوي فلله علي صوم أو صدقة أو صلاة لا يجزئه إلا فعل عينه وإن كان معلقا على شرط لا يريد كونه كإن دخلت الدار أو كلمت فلانا كان مخيرا بين الوفاء به وبين كفارة اليمين وصححه في الهداية وقال إن أبا حنيفة رجع عن غيره وكذا في الظهيرية وبه كان يفتى إسماعيل الزاهد

(البحر الرائق، كتاب الصلاة، باب الوتر والنوافل: 2/62؛ المعرفة)

 

أما إذا كان النذر معلقا بالشرط وإنه على وجهين أيضا إن كان شرطا يريد ودوده إما لجلب منفعة أو لدفع مضرة...فوجد الشرط يلزمه الوفاء بما سمى ولا يخرج عن العهدة بالكفارة أيضا يلا خلاف

(المحيط البرهاني، كتاب الأيمان والنذور، الفصل الخامس والعشرون: 6/351؛ إدارة)

 

وسواء كان النذر مطلقا أو مقيدا أو معلقا بشرط بأن قال إن فعلت كذا فعلي لله حج أو عمرة أو صوم أو صلاة أو ما أشبه ذلك من الطاعات حتى لو فعل ذلك يلزمه الذي جعله على نفسه ولم يجز عنه كفارة وهذا قول أصحابنا رضي الله عنهم

(بدائع الصنائع، كتاب النذر، فصل وأما أحكام النذر: 4/241؛ ديوبند)

 

سواء كان النذر مطلقا أو معلقا بشرط بأن قال إن فعلت كذا فلله علي أن أحج حتى يلزمه الوفاء إذا وجد الشرط ولا يخرج بالكفارة في ظاهر الرواية عن أبي حنيفة رحمه الله تعالى

(الفتاوى العالمكيرية، كتاب المناسك، الباب السابع عشر: 1/262؛ الفكر)

 

And Allah knows best

Wassalaamu `alaykum

Ml. Abrar Mirza,
Student Darul Iftaa

Darul Iftaa

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]